Sigma - 46mm f/5 1/6
Nikkor 50mm - f/1.4 1/50

Nikkor 50mm - f/1.8 1/30

I feel like a little girl once again after buying Heidi Swapps "Lip Shine" yesterday. Funny what brands do to you. This "Lip Shine" doesn't really look much different than lipgloss that you can find for little girls in toystores or at the makeup department of a larger store. I don't think it's much different either - it's just as good/bad as the ones you can find there. And tbh I wouldn't look twice if I passed it in either stores. But when it comes from Heidi Swapp and is at sale at a scrappingstore - then yeah - I need it. I'll buy it. I bought it.

I got around to hit Bikuben (Norways largest scrapping-store?) today - and emerged with my dignity intact. Only bought a heating-gun (which I planned to all the time anyways), one jar of Detail-powder, two scrappers floss, two journaling-pens and two Heidi Swapp alphachipboards (I swear, I'm addicted to these!!) I'm satisfied :) I also tried to test the difference between the lenses (Nikkor/Sigma), but must confess that it doesn't really seem to be that much difference as I might have thought in the beginning - I dunno. Sure, there's a slight difference in the colors, but it's mainly (I think) because of the differences in the f/ thingies - trying to experiment and put the focal length at the sigma lens (am I using the words correct? :p) at approx 50mm, the minimum f/ I can have is 5 it seems. And by then I have had the whole range of f/1.4-f/4.5 to play with on the Nikkor lens. F/1.4 also really blurs and gives you that tiny spot to focus on kinda - I think I prefer the 2.0-2.8 range - but then again I need to experiment even more to be able to tell what I prefer :) Anyways. It's pretty evident that I still doesn't have a friggin clue to what I'm doing, but I'm having fun nevertheless heh.
Det er snodig hva merkevarer gjør med en. Iallefall en som meg. Kjøpte meg Heidi Swapp's "Lip Shine" igår nemlig. En sånn lipglossak som egentlig ikke er helt ulik de man ser i leketøysbutikkene eller i sminkeavdelingen som liksom skal være så ideell for småfrøkner. En sånn sak som jeg vanligvis bare ville passert og ikke ofret et blikk til. Men fordi denne befant seg i en scrappebutikk, attpåtil "laget" av en av mine favorittmerker - ja da måtte jeg bare ha denne. Jeg føler meg som en liten pike og når jeg bruker den - den er litt teit til hverdagsbruk egentlig siden den er skikkelig blank og glossy - men pyttsan. Det er jo en Heidi Swapp lipgloss!! :p

Ellers var jeg endelig innom Bikuben idag og fikk rasket til meg en embossingpistol - yay! :) Ellers havnet et par esker med scrappers floss, en boks med sort detail-pulver og to pakker med Heidi Swapp chipboardalfa oppi handlekurven - jeg er seriøst helt avhengig av de! :) Har ellers testa objektivene litt mer og må kanskje moderere meg litt, ser ikke såå voldsomt forskjell på de sånn som jeg kanskje trodde - det går vel mer ut på det at blenderåpningen er så vid at den slipper inn så mye lys på de lavere f-tallene, og der kan iallefall ikke sigmalinsen konkurrere siden 50mm på sigmalinsen har laveste blendertall på f/5. Iallefall om jeg har skjønt det riktig... er fortsatt ganske så clueless heh. Dessuten så er ikke lave blendertall alltid like bra - det kommer jo an på hva man skal da - men jeg tror jeg foreløpig trives med en laveste blenderåpning på mellom f/2 og f/3..for lav dybdeskarphet er litt forstyrrende noen ganger faktisk - får teste litt mer etterhvert..og så tror jeg at jeg skal prøve å ikke stresse med å lære meg/prøve å forstå så fryktelig mye og heller gå for å ha det gøy med det jeg har. Eller noe sånt. De gale har det godt, no? :) Ser forresten nå at det jeg burde ha gjort når jeg skal teste og sammenligne er kanskje å teste med f/5 på nikkor-objektivet også. Sånn at begge settingsene er helt like på begge objektiv - og deretter sammenligne begge bildene. Hm. Får ta det en annen dag :)